BOJ NA KOSOVU – 11 SCENA

  

  

SRPSKA ARMIJA

 

 

 

JEDANESTA SCENA

VASKRSLI HRISTUS – IKONA- RAD: IRIS & SLOBODAN 

 

 

Na bini je prikazana prostorija koja je nacinjena od plavih svilenih zastora na kojima su naslikani krstovi, grbovi Srpskih vitezova i ikone svetaca. Na sredini sobe nalazi se jedan ogroman okrugli sto oko koga su postavljene stolice. Na sredini stola nalazi se pehar od jaspis kamena, jedan veliki hleb  kao i posuda u kojoj se nalazi so. Na zlatnom svecniku gori trinest svijeca. U sobu ulazi prvo Car Lazar. Sjedne na mjesto koje gleda prema publici do njega s desne strane Knez Vuk Brankovic, Knez stari Jug Bogdan i devet Jugovica: Damjan, Vojin, Pavle, Stepan, Jovo, Ravijol, Milan, Stojan i Bosko  a sa leve  , Vlatko Vukovic, pa onda Vojvoda Damjanovic, Vojvoda Sainovic, Vojvoda Vukosav, Vojvoda Marinko, Vojvoda Relja Omucevic, Vojvoda Orlin, Vojvoda Krstivoj, Vojvoda Gojko, Vojvoda Ugljesa, Jovan Konstanginovi}, Vojvoda od  Jajca Stefan Straogle|a, Vojvoda Rade, Vojvoda Radonja, Vojvoda od ravne Senice Miklen, Vojvoda Orlovic Pavle, Vojvoda Josim, Vojvoda od Bosanske  Krajine Jozip, Ban Nikola, Vojvoda Obrad, Vojvoda Radivojev, Vojvoda Radisa, Vojvoda Stanisa, Vojvoda Milis, Vojvoda Dragic, Vojvoda Savko, Vojvoda Isak, Vojvoda Jakov, Vojvoda Tanasije, Ban Strahinjic , Vojvoda Srdja Zlopogrdja, Vojvoda Milan Toplica, Vojvoda Ivan Kosancic , Knez Milos Obilic, Ruski Vitez, Francuski Vitez, Germanski Vitez, Engleski Vitez, Bugarski Vitez, Madjarski Vitez, Grcki Vitez,itd,itd,itd…

TAJNA VECERA – LIKOVNI RAD: IRIS & SLOBODAN

Svi su odeveni u odel}u od svile. Na sebi nemaju oklope niti oruzije… Car Lazar rukom lomi hleb. Komad po komad daje prisutnima, Koji se krste, umacu hleb u so i jedu… Car Lazar uze pehar. Puni ga vinom iz jedne  mjesine  koja se nalazi pored njegove stolic. Ustane. Podigne pehar uvis. Jednom rukom prekrsti se tri puta. Pa veli:

 

 

CAR LAZAR

CAR LAZAR:

Pehar ovaj GOSPODU pripada

Na RISCANSKOJ tajnoj veceri

APOSTOLI iz njega su pili

Krv NJEGOVU tada na raspecu

U ovaj su PEHAR pokupili

Nije lako ovaj pehar s vinom

Dati jednom od stotinu lava

Da nepravdu nacinijo nebi

Moje oci sve junacko vide

Svi ste lepi svi ste ponositi

Duh RISCANSKI sa lica vam sjaji

Odani ste BOGU I SRBIJI

Oprostite ako se ko ucveli

Jer ja moram pehar vina dati

Onom lavu koji je najbolji

Da cu onom ko nas sad nevoli

Da cu njemu jer srce me boli

Neznam sta je te se odmetnuo

Pa nas kazu prodo je dusmanu

Evo tebi mili zete ticu

Pehar krvi pa ga u kap ispi

Mozda ce ti vino savest dati

Ako si nas dusmanu prodao

Nek ti KRV GOSPODOVA kipi

Sto obruka pradedova vjeru

Moj MILOSE moja uzdanice

Sta ti bi te se pokoleba…

 

Svi prisutni uprijese pogled u Obilica. Onda u Cara. Pa ponovo u Obilica. Milos skoci na noge. Uze pehar iz Careve ruke. Jednom rukom podize ga uvis. Drugom tri puta se krsti. Veli:

 

 

MILOS OBILIC 

MILOS OBILIC:

Hvala Care na ovakovoj casti

Hvala da si meni pehar dao

Vino! Zivot! – GOSPODOVU KRV!

Sta je kome smrtnome covjeku

Veca cast do PEHAR ISUSA

HVALA CARE NA PEHARU BOGA

Al ne hvala na tvojim recima

Tvoje reci nisu RISTA vredne

Sve su reci bljutave i ruzne

A nijedna nije iz tvog srca

Vec zaraza poganoga Vuka

Koji truje nasu Srpsku slogu

Rat je Care i nemam vremena

Da po pravdi postenje dokazem

Sjutra ce mo na KOSOVU POLJU

Vidjet Care ko je od ISUSA

A koji je izdajica JUDAS

A tako mi BOGA i SRBIJE

Ako ziv se sa KOSOVA vratim

Oderacu Vuka Brankovica

Da nam SRPSKA stada ne ujeda

Da je covjek tuko bi se muski

Vec je jadni od poskoka zmije

Zdravo da si moj CARE LAZARE

ZDRAVO BILI BRACO VITEZOVI

Nema Milos ceka da se stidi

Niti pravda zbog Vukova traca

Hiljadu sam ubijo azdaja

Da RISCANSTVU pute osvijetlim

Nezaleci moje vrele krvi

Za te CARE pijem ovo vino

Za vas moji SOKOLOVI SRPSKI

BOG CE SUDIT PO DJELIMA NASIM

Ne po tracu ljudi nedolicnih…

 

Milos obema rukama  povuce pehar prema ustima. Popije vino u iskap. Stavlja pehar na sto. Rukavom obrise usta. Pogleda ljuto u Vuka Brankovica, koji sakri pogled nadole. Obilic  se onda uctivo pokloni Caru i ostalima. To cine i njegova dva pobratima. Sva tri napustaju odaju. Nastaje graja. Car se umesa. Rukama daje znak da se umire. Pa veli:

 

CAR LAZAR:

Nema kud smrtnik da utece

Gde god da bi nosi samog sebe

Primice se sudjeno vrijeme

Ribar mreze davno razapo je

Zvezde vele lov ce dobar biti

Svaka zvezda iste jednu dusu

Uzalud je koprcanje riba

Krivec jato svoje sudbine

Ribar bira koju da zadrzi

A koju li nazad da povrati

A RISCANSTVO u BIBLIJI  kaze

Pecarosu ribe same teze…

SRETAN VAM VIDOVDAN VITEZOVI!

GOSPODE!

SRBIJA JE SPREMNA DA PLATI CENU:

GOLGOTE!

AMIN!

 

SVI U GLAS:

AMIN!

 

 

Z A V E S A

 

 

 

 

 

 

DVANESTA SCENA

 

MILOS OBILIC & PRINCEZA VUKOSAVA – LIKOVNI RAD: IRIS & SLOBODAN

 

U dvorskoj sali Cara Lazara  nalazi se samo Milos Obilic i njegova zena Vukosava. Milos je obucen u oklop . U ruci  drzi slem. Stoji uspravno kao sveca. Vezno gleda u svoju zenu , koja je stavila ruke na njegov vrat. Ona veli:

 

CARICNA VUKOSAVA:

Znala sam!

– Jos onda prvi put sretnuvsi te

Ti pripadas BOGU!

Zena!

– Nema snage

Sarma

Tvog puta da promeni pravac

Sevanje tvog pogleda

– Munje ravnog

Govori mi:

Nesto si Milose nakanijo

– Nesto!

Sto obican smrtnik ni pomisliti nebi smijo

Varnice iz tvojih oci bljuju sigurnost

– USPECU!

Uspeces Milose!

– USPECES!

Ali da li ces mi se vratiti?

Kobna ja!

Zar je to sto tvoj um sprema prece od mene?

– NASE LJUBAVI?

 

Milos hvata jednu njenu ruku. Privuce je usnama. Poljubi je. Veli:

 

MILOS OBILIC:

Zena ume da gleda u srce coveka

Misli njegove njoj su poznate

– Strepnje!

-STRAH!

Uzasno je gledati na licu zene koja te voli

Od bola usne ti podrhtavaju

Telo ti se njise kao da hladni vetar brezu ljulja

Ja sam poslednji koji cu reci:

– Nisi u pravu!

BOG zna da te ljubim

Oprosti mi

– OTADZBINA JE PRECA OD VLASTITE SRECE!

To sto kanim je SLOBODU da imas

Da u RISCANSKOJ CRKVI  svece

– SVETOM SAVI palis

Glasno GOSPODA molis

Dimije nikad da nenosis

Ti moja Vukosava

– Ceo SRPSKI rod

RISCANI da bi mogli ostati

OSTATI I OPSTATI!

TO JE BIT SRPSKOG ZIVOTA!

Tvoj strah nesmije moj cilj promeniti

Ja kanim ono sto je SRBIN duzan

– A SRBIN JESAM!

JEL DA VUKOSAVA?

 

Tog momenta privce Vukosavu k sebi . Stopi svoje usne sa njenim.Posle kraceg vremena odvoji se njezno od nje. Okrenu se. Brzim koracima napusti dvorsku salu. Vukosava briznu u plac. Jecajuci veli:

 

CARICNA VUKOSAVA:

Jesi Milose! Jesi!

– SRBIN SI!

Oh BOZE!

– Sto si tako surov?

Sto uzimas najbolje za zrtvenik?

Ako je to cena?

– Uzmi mene

Postedi mog MILOSA!

– Cujes li me!

POSTEDI OBILICA!

Jadna ja!

 

 Z A V E

This entry was posted in POEZIJA - POZORISNI KOMAD. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

