BOJ NAKOSOVU – 14 SCENA

 

  

SRPSKA ARMIJA

 

CETRNESTA SCENA

 

 

CAR LAZAR

Car Lazar se nalazi u istoj odaji gde je odrzana Tajna Kosovska Vecera. Sam je. Seta oko okruglog stola . Uze pehar pa ga obema rukama podize iznad sebe. Veli:

 

CAR LAZAR:

Kakve sile sputavaju mi um?

Ko mrsi BOZIJU volju?

Ko to hoce GOSPODA da satre?

Gde si mi moj BOZE?

Zasto me tako strasno kusas?

Al neke! Ako je to cena odanosti?

Onda platicu i ja i cela SRBIJA!

I nemisli da ces nas moci odvesti u iskusnje

Jer mi smo narod koji pripadamo tebi

A tvoja volja BOZE

Visa je od straha smrti

I svi ce mo onda zivote telesne poloziti

Ako tako treba da dokazemo ljubav prema tebi

I nece biti te plate koja u bilo kojoj kolicini

zlatnika:

Pravog SRBINA ce da odvrati od vere u tebe

A ako bolovi HRISTUSA na nasim telima moraju da

se osvedoce

Onda dajemo ti tela kao da su trava

Ako je to tvoja volja? Pascemo!

I vidjeces! Poslednja rec bice nam:

ZA KRST CASNI I SVETU SLOBODU!

A ako mozes da mimoidjes ovo iskusenje

– MIMOIDJI!

Al ne zato da bi nas postedijo da osetimo bolove

GOSPODA!

Mi smo spremni te bolove da osetimo i po cenu da

ne vaskrsnemo

Jer BOZE!

– NAS SRPSKI NAROD TEBE VOLI

SRPSKI  narod je spreman danak da plati

KRVLJU!

I uzmi ono sto si stvorijo

I nema SRBINA koji ce zbog toga i grama da te osudi

Ti si stvorijo!

– TI UZIMAS!

A znaj nevernik nikad nece moci tvojim narodom da

vlada!

I nevernik i ako je mnogo brojniji i krvolocniji

Nece ni jedan zivot tvoga roda ubrati:

– A DA GA NECE NJEGOVA DVA KOSTATI

A TVOJ NAROD  JE SPREMAN DO POSLEDNJEG:

DA PADNE NA ZETVI!

I TVOJ NAROD ZNA DA GA TI BOZE SAMO KUSAS!

– Tvoj narod zna da ces ti naposletku njega  stititi!

– Ponovo u NEBESKU CRKVU  primiti!

TAMO:

GDE SVETI SAVA SEDI PORED HRISTA!

TAMO:

GDE VLADA MIR I PRAVDA!

TAMO:

Gde smo spremni cenu u milijonima litara krvi:

da platimo!

Da bi ponovo mogli u oci da te gledamo

TAMO! MOJ MILI BOZE, NEK BUDE TVOJA milost!

– DA NAM SE SAZALIS!

– DA NAM OPROSTIS:

ZA SRLJANJA!

POHLEPE!

SEBICNOST!

Evo cela vlastela SRPSKA!

Evo svi plemici SRPSKI!

– MLADI!

– STARI!

Spremni su s jutra izaci dusmanu na boj

A TI NAS NE OSTAVI NA CEDILU! MOJ DRAGI

BOZE!

I  CUVAJ SVAKOG SRBINA ,KOJI NEMA SMISLA ZA

ZIVOT : BEZ TEBE! BOZE!

A NE STEDI NI MENE :AKO JE TO CENA!

A NESTEDI NI MOJE SINOVE: AKO JE TO CENA!

A NE STEDI NI JEDNOG OD NAS: AKO JE TO CENA!

Vidjeces: Nas jedini BOZE!

– KAKO SRPSKI NAROD UME DA MRE!

JER TE  LJUBI:

– SVIM SRCEM SVOJIM!

– SVOM DUSOM SVOJOM!

LJUBI TE ONAKO – KAKO I SAMOG SEBE LJUBI!

I SRPSKI NAROD NEMA DRUGOG BOGA DO TEBE

O! NAS JEDINI GOSPODE BOZE:

– PRIMI NAS U CRKVU NEBESKU

– MI SMO SPREMNI ZA ZETVU!

AMIN!

 

Car Lazar prinese pehar ustima . Popi u iskap vino. Stavi pehar na sto. Tri puta se prekrsti. pa onda sjede na jednu od stolica. Duboko se zamisli…

 

Z A V E S A

 

PETNESTA SCENA

 

 

PRIVIDJANJE – LIKOVNI RAD : IRIS & SLOBODAN

Prikaz iste prostorije kao u predhodnoj sceni. Car drema na stolici. Najednom jedan beli golub sleti na prozorcic. Car okrene glavu prema njemu. Svetla se gase i odmah pale ultra vijoletna, tako da prostorija dobi carobni izgled. Onda se cuje manji prasak koji prouzrokuje dimnu zavesu. Posle nekoliko trenutaka pojavi se jedan : visok, stasit, mlad covek. Obucen u belu dugu haljinu. Prijateljski gleda Cara Lazara. Car veli:

 

CAR LAZAR

CAR LAZAR:

Jeli ovo san il java

Cemu golub tjelo ljutsko posta

Il sam pijo previse vina

 

PRIVIDJANJE

PRIVIDJANJE:

Neplasi se Lazare mili

Tvoja molitva nebu je draga

Nikog na zemlji posetit necu

Pre nego tebi pozdrav dam

 

Car ustane. Prekrsti se. Podje prema prividjanju. Klekne. Pa veli:

 

CAR LAZAR

CAR LAZAR:

O! To si ti! Besmrtni ILIJA

Oprosti na mom starackom vidu

Da te odmah prepozno nisam

Ta nisam drukcije nikad ni mislijo

Nego da stvarno vidjet te hocu

Il na ovom svetu il poslije

Moju molitvu uslisi nebo

Hvala na pocasti svemocni ILIJA!

 

Prividjanje hvata Cara nezno za ruke. Podize ga na gore. Pa  zvonkim glasom veli:

 

PRIVIDJANJE

PRIVIDJANJE:

Na kolena kleknut to je ponizenje

Ti sam svoje sluge stojeci saslusavas

Sto onda grdis nebesa velika

Da tako star predamnom klecis

Nebo nije klecanjem dostupno

Vec svakom mislju koja te prozima

Covjek je onaj ko pravu odluci

Od one koja njegov duh truje

Ti nisi pijo previse vina

Od gutljaja dva nema prividbe

Pred tobom stojim jer si me zeleo

I nisi sumnjo u svoje misli

A tvoja volja tako je jaka

Da nema na svetu tebi ravna

Zato sam doso sad pored tebe

Ne da te kudim vec da te hvalim

Al sam odluci kojim ces putem

Jutro je skoro svanulo LAZO

Vojska pospana vec se budi

Turske su horde vece od tvojih

Imaju previse konja i neljudi

Zato odluci ti SRPSKI CARE

Hoces li Crkvu da pravis ovde

Od kamena mramora i suva zlata

U kojoj ce DJavo sluzbu da ti sluzi

Ili na NEBU od ciste SLOBODE!

Ako ti hoces zemaljsku platu

ZASTO BIH ONDA JA BIJO OVDE

Sve mi se cini NEBESA TE ZOVU

A tamo ima mesta za tebe

I celu tvoju SRPSKU VOJSKU

Nemoj klonut nikakvom strahu

Podji napred vojsku povedi

Svako koji u ovom boju

Od sablje nevernika danas padne

NEBESKA CRKVA: BICE MU PLATA!

Da sedi do mene i Princa SAVE

Koji je primijo HRISCANSKU VJERU

Nebeska Crkva ceka vec vekovima

Narod koji BOGU PRIPADA

A TAJ NAROD SRBI SU POSTALI

OTKAKO SAVA U NEBESKOJ CRKVI

U IME SVIH PORED MENE STOJI!

 

CAR LAZAR

Tog momenta prividjanje stavi ruku na glavu Cara Lazara. Pa se onda tiho unatraske vraca otvorenom prozorcicu. Ponovo se zacuje eksplozija i ponovo se pojavi velika dimna zavesa. Car stoji i razrogacenih oci gleda. Posle nekoliko trenutaka dimna zavesa se gubi a na prozorcicu stoji ponovo beli golub. Car potrci prema njemu ali golub prhne i odleti. Car stane. Trlja rukama ocne kapke. Iz otvora prozorskog poce da nadire bljestava svetlost. Cuje se kukurikanje pevaca. Ultra vijoletne lampe se gase. Pali se obicno osvetljenje. Car se prekrsti i velikim koracima napusta prostoriju…

 

 

Z A V E

 

SESNESTA SCENA

 

 

SESTRO ODE BRAT U RAT : LIKOVNI RAD: IRIS & SLOBODAN

 

 

 

U dvorskoj sali Cara Lazara opractaju se Jug Bogdan i njegovi sinovi od majke Jugovica i sestre jedinice Carice Milice. Svi izlaze osim najmladjeg Boska i njegove sestre. Bokko drzi zastavu: neba plave boje na kojoj je naslikana ikona vaskrslog Hrista. Sestra Jugovic veli:

CARICA MILICA 

CARICA MILICA:

Mili bato budi tako dobar

Ne ostavljaj mene siroticu

Samu s majkom bez i jednog brata

Kumila sam svakog naseg brata

Nebi li se koji smilovao

I ostao kod mene i mame

Al ni jedan nehte ni da haje

A kamo li molitvu da uslusi

Ti si Bosko moja zadnja nada!

 

BOSKO JUGOVIC

BOSKO JUGOVIC:

Mila sejo nasa jedinice

Ja te volim vise nego sebe

Sve bih dao na ovome svetu

Da se zelje sve tvoje ostvare

Al me pitas ono sto ne mogu

Mila sejo moja uzdanice

KO BI BARJAK GOSPODOV NOSIJO?

Ako bih se ja danas sakrijo

Plakalo bi nebo od uzasa

A sam Car bi od zalosti pao

Nema blaga na ovom svijetu

A ni tamo gde nas GOSPOD vlada

Kom bi barjak BOGA poverijo

RADIJE BIH MOJ MLAD ZIVOT DAO

NEGO BARJAK IZ MOJIJEH RUKU…

 

ZASTAVA VASKRSLI HRISTUS

Bosko poljubi sestru u obraz i vesto se istrgne iz njenog zagrljaja pa onda brzo napusti prostoriju, noseci ponosno zastavu.Carica Milica pade nicice na pod; Zajeca…

 

 

Z A V E S A

 

This entry was posted in POEZIJA - POZORISNI KOMAD. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

